Vallenduuk Advocaten
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr V.Q. Vallenduuk
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr A.C.M. de Vlieger
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Wat doen wij?
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
    • Gratis Inloopspreekuur
  • Media
  • Blog/Nieuws
  • Contact
    • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
    • Vacatures
  • Links
    • Links
    • Handige tabellen
  • Seminars


bloG/nieuws

Wijziging tachograafverordening 3821/85: Controle op geografische coördinaten!

4/7/2014

0 Reacties

 
mr Kevin Vierhout
De materie van de rij- en rusttijden is in Nederland geregeld in de Arbeidstijdenwet en het daarop gebaseerde Arbeidstijdenbesluit vervoer. Naast deze twee nationale regelingen zijn de rij- en rusttijden voor chauffeurs in Europees verband geregeld in de Europese verordeningen 561/06 en 3821/85. De eerste heeft betrekking op de Europese regels van de rij- en rusttijden in het wegvervoer. Bij Verordening 3821/85 zijn bepalingen vastgesteld voor de constructie, de installatie, het gebruik en het testen van tachografen. Aangezien die verordening meermaals ingrijpend is gewijzigd, dienen met het oog op meer duidelijkheid, de belangrijkste bepalingen van die verordening te worden vereenvoudigd en geherstructureerd. Maar dit is niet de voornaamste reden om een wijziging door te voeren, want na de introductie van de digitale tachograaf in 2006  komt nu de tijd dat gecontroleerd zal gaan worden op basis van geografische coördinaten. Oftewel, de tachograaf op basis van  mondiaal satelliet navigatiesysteem zal zijn intrede doen. Dit derde type tachograaf wordt verondersteld minder falsifieerbaar te zijn dan zijn elektronische voorganger. Het is om die reden dat de huidige verordening zal worden vervangen door een nieuwe EG-verordening 165/2014 .

Met ingang van 2 maart 2016 zal een groot gedeelte ervan al in werking treden.


Hoe moet het nieuwe controle systeem gaan werken?

De positie van het voertuig wordt automatisch meermaals per dag geregistreerd door een tachograaf die verbonden is met een positioneringsysteem op basis van satellietnavigatie; bij het begin van de werkdag, iedere 3 uur dat aan een stuk door is gereden en aan het eind van de werkdag. De bestuurder dient de tachograaf ook handmatig te bedienen. Zo dient hij aan te geven in welk land hij zijn dienst begint en eindigt, tenzij dit automatisch gebeurd. Met het oog op gerichte controles langs de weg door de bevoegde controleautoriteiten kunnen tachografen gegevens uitwisselen met die autoriteiten terwijl het voertuig aan het rijden is. Het apparaat is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt to tot voor controle bevoegde autoriteiten. Het doel is vroegtijdige opsporing van mogelijke fraude.

Vervoersondernemingen die voertuigen gebruiken moeten de bestuurders ervan in kennis stellen dat communicatie op afstand voor vroegtijdige detectie van vermoedelijke manipulatie of vermoedelijk misbruik van tachografen mogelijk is. Wordt fraude ontdekt dan kan de overtreder automatisch worden beboet zodra de overtreding wordt geconstateerd.  Geolocatie wordt gebruikt om de controle te verbeteren. Het zal niet de menselijke controles vervangen. Althans, vooralsnog niet.

Indien controleambtenaren na het uitvoeren van een controle voldoende bewijs hebben gevonden voor een gegrond vermoeden van fraude, zijn zij bevoegd om het voertuig door te verwijzen naar een erkende werkplaats om aanvullende tests te verrichten en met name om na te gaan dat de tachograaf, correct werkt, correct gegevens registreert en opslaat en dat de ijkparameters correct zijn. Indien manipulatie-instrumenten worden ontdekt, kunnen de apparatuur, inclusief het instrument zelf, de voertuigunit of de onderdelen daarvan en de bestuurderskaart, uit het voertuig worden verwijderd en als bewijsmateriaal worden gebruikt. Dit komt voor kosten van de fraudeur, naast de te verwachte boete.

Hoe dit alles in de praktijk zal gaan werken is op dit moment nog koffie dik kijken, maar het systeem heeft veel weg van het boordcomputertaxi systeem die al de nodige stof heeft doen opwaaien. Natuurlijk zal het nieuwe systeem door de autoriteiten worden opgehemeld als verkeersveilig, minder concurrentie vervalsend en van eminent belang voor de uniformering van de Europese regels in het wegvervoer. Met name zal het echter een middel zijn om het de controlerende ambtenaar langs de weg  doeltreffender en makkelijker  te maken. Zal ongetwijfeld worden vervolgd.



0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Vallenduuk Advocaten

    Hier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten

    Archives

    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013

    Categories

    Alles
    Advocaat
    Advocaten
    Bezava
    BLOG Advocaat
    Boete
    Boete Aan De Weg
    Brief Eerste Kamer
    Brief Kamerleden
    Brief Tweede Kamer
    Buitenlandse Vestiging Transport
    Bulgaren
    Cao Beroepsgoederenvervoer
    Chauffeurs
    Controle Rijtijden
    Controle Rusttijden
    Detacheringsrichtlijn
    Discriminatie
    Duits Minimum Loon
    FNV
    Frankrijk
    Fraude
    Hongaarse Chauffeurs
    Hongaars Loon
    Hongaren
    Ikea
    Inloopspreekuur Advocaat
    Internationaal Arbeidsrecht
    Kaderbesluit
    Lovs
    Minister Asscher
    Nico Mooy
    Nieuwe Arbeidsrecht
    Nieuwsblad Transport
    Officier Van Justitie
    Ontneming
    Ontslagrecht
    Oost Europa Vervoer
    Plukze
    Polen
    Poolse
    Poolse Werknemer
    Raad Van State
    Rijbewijs Ingenomen
    Roemenen
    Strafrecht
    Strafrechtadvocaat
    Tachograaf
    Tachograaffraude
    Taxi
    Teeven
    TLN
    Transport
    TTM
    Uber
    Uber App
    Uber Taxi App
    Uitvlaggen
    Vallenduuk
    Van Den Bosch
    Verdrag Betreffende Werking Van De Europese Unie
    Verordening 3821/85
    Vervoer Polen
    VOG
    Vos
    Vos Transport
    Warschau
    Wederrechtelijk Verkregen Voordeel
    Wegvervoer
    Wet Beperking Ziekteverzuim En Arbeidsongeschiktheid Vangnetters Modernisering Ziektewet
    Wet Personenvervoer

    RSS-feed

Onderdeel van Landelijk Netwerk Gratis Inloopspreekuur Advocaten

Main office: +31 (0) 23 5345170                                   

​Algemene voorwaarden                                         
 Disclaimer
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr V.Q. Vallenduuk
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr A.C.M. de Vlieger
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Wat doen wij?
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
    • Gratis Inloopspreekuur
  • Media
  • Blog/Nieuws
  • Contact
    • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
    • Vacatures
  • Links
    • Links
    • Handige tabellen
  • Seminars
✕