Vallenduuk Advocaten
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • WIE ZIJN WIJ?
    • mr P.L. Bobeck
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr K. Vierhout
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • mr R.E. Betgen
    • Andrzej Plutynski
    • S. Blom-Van Gennip
    • M. van Geemen
    • M. van Helvoirt
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Seminars
    • Onze tarieven
  • Blog/Nieuws
  • Contact
    • Vacatures
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Registratie rechtsgebieden


bloG/nieuws

Wet Openbaarheid Bestuur en FNV

8/10/2015

0 Reacties

 
mr Patrick Bobeck

De strijd tegen social dumping zoals deze wordt gevoerd door met name FNV woedt door. Sterker, kennelijk gesterkt door de recente uitspraak van de kantonrechter te Den Bosch is deze  strijd alleen maar geïntensiveerd. Zo staan vakbondsleden steeds vaker op openbare parkeerplaatsen flyers uit te delen aan Oost Europese chauffeurs. In deze flyers wordt gesuggereerd dat de chauffeurs recht hebben op betaling conform de Nederlandse CAO.  Ook werd kort geleden een bedrijf vereerd met een bezoek van de vakbond en werd het pand besmeurd met satésaus, mayonaise , ketchup en patat. De opgetrommelde pers, nooit verlegen om een stunt, smulde er (letterlijk) van. Over smaak valt niet te twisten wordt gezegd. Persoonlijk vond ik het nogal smakeloos. Een vermeende misstand aan de kaak stellen en discussie voeren is goed, dat behoort tot de kerntaken van  een vakbond. Maar deze actie diende volgens mij maar één doel en dat was maximale beschadiging van het bedrijf, maar dat is slechts mijn bescheiden  mening.


Overigens moet gezegd worden dat de vakbond steeds inventiever omgaat met middelen die haar in een democratie ten dienste staan. Zij lijkt daarbij een nieuw wapen te hebben gevonden in haar strijd en dat is: de Wet Openbaarheid  Bestuur (Wob). In de praktijk gaat dat zo. De vakbond ontvangt informeel, via haar leden, berichten dat er binnen een bepaald bedrijf de CAO wordt ontdoken. Of dat zij gebruik maken van een Oost-Europese (neven) vestiging. De vakbond geeft vervolgens een seintje aan de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze inspectie gaat vervolgens bij het bedrijf op bezoek samen met ILT. Het hele bedrijf wordt dan doorgelicht en er wordt met name gelet op de wijze waarop het bedrijf invulling geeft aan de samenwerking met haar buitenlandse charter. Het doel is natuurlijk duidelijk. Er wordt exact in kaart gebracht hoe de vervoersstromen lopen en bekeken wordt of er voldoende aanknopingspunten zijn met Nederland. Dit vanzelfsprekend met als overkoepelend doel: kunnen we voldoende informatie verzamelen die tot de conclusie zou kunnen leiden dat er eigenlijk beloond moet worden volgens de Nederlandse CAO. Door ILT wordt vervolgens gecontroleerd op overtreding van de rij- en rusttijden en de eisen van reële vestiging. Bij overtredingen wordt er een boeterapport opgesteld. Tegen die rapporten en boete kan je vervolgens bezwaar en beroep indienen. En dan komt het. Zodra het rapport af is, verzoekt FNV aan ILT een kopie van het rapport met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur. Die wet is ooit ingesteld opdat burgers het functioneren van de overheid zouden kunnen toetsen. Door transparantie naar haar burgers toe zouden integere bestuurders en bestuursorganen op meer draagvlak kunnen rekenen. En de keerzijde natuurlijk: zou een bestuurder in de fout gaan, dan zou dat ook geopenbaard kunnen worden.  Met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur vraagt FNV de door ILT opgestelde boeterapporten van specifieke bedrijven op met als argument dat zij willen zien hoe ILT, als bestuursorgaan, te werk gaat.  ILT werkt hier klakkeloos aan mee. Argumenten dat bedrijven er recht op hebben dat de boeterapporten niet openbaar gemaakt worden, in ieder geval totdat is vastgesteld dat de boetes ook terecht zijn, worden weggewuifd:  De vakbond heeft recht om te weten hoe ILT, als bestuursorgaan,  te werk gaat. Dat het evident is dat het de vakbond te doen is om de inhoud van de rapporten en niet de werkwijze van ILT, speelt geen enkele rol.  In een procedure bij de rechtbank is door ons kantoor verzocht openbaarmaking te verhinderen. Op de expliciete vraag  van de rechter aan een vakbondsvertegenwoordiger  waarom zij openbaarmaking  wenste, werd met droge ogen geantwoord: wij willen de werkwijze van ILT beoordelen.  Iedereen in dit land heeft recht op privacy. Zelfs de meest meedogenloze en gewetensloze crimineel wordt in dit land niet met naam en toenaam genoemd. Dát “voorrecht” wordt kennelijk  onthouden aan vervoerders met een buitenlandse vestiging. Vreemd, maar ook dat is slechts mijn bescheiden mening.

0 Reacties

    Vallenduuk Advocaten

    Hier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten

    Archives

    September 2019
    Augustus 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    December 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013

    Categories

    Alles
    Advocaat
    Advocaten
    Bezava
    BLOG Advocaat
    Boete
    Boete Aan De Weg
    Brief Eerste Kamer
    Brief Kamerleden
    Brief Tweede Kamer
    Buitenlandse Vestiging Transport
    Bulgaren
    Cao Beroepsgoederenvervoer
    Chauffeurs
    Controle Rijtijden
    Controle Rusttijden
    Detacheringsrichtlijn
    Discriminatie
    Duits Minimum Loon
    FNV
    Frankrijk
    Fraude
    Hongaarse Chauffeurs
    Hongaars Loon
    Hongaren
    Ikea
    Inloopspreekuur Advocaat
    Internationaal Arbeidsrecht
    Kaderbesluit
    Lovs
    Minister Asscher
    Nico Mooy
    Nieuwe Arbeidsrecht
    Nieuwsblad Transport
    Officier Van Justitie
    Ontneming
    Ontslagrecht
    Oost Europa Vervoer
    Plukze
    Polen
    Poolse
    Poolse Werknemer
    Raad Van State
    Rijbewijs Ingenomen
    Roemenen
    Strafrecht
    Strafrechtadvocaat
    Tachograaf
    Tachograaffraude
    Taxi
    Teeven
    TLN
    Transport
    TTM
    Uber
    Uber App
    Uber Taxi App
    Uitvlaggen
    Vallenduuk
    Van Den Bosch
    Verdrag Betreffende Werking Van De Europese Unie
    Verordening 3821/85
    Vervoer Polen
    VOG
    Vos
    Vos Transport
    Warschau
    Wederrechtelijk Verkregen Voordeel
    Wegvervoer
    Wet Beperking Ziekteverzuim En Arbeidsongeschiktheid Vangnetters Modernisering Ziektewet
    Wet Personenvervoer

    RSS-feed

Onderdeel van Landelijk Netwerk Gratis Inloopspreekuur Advocaten
Registratie rechtsgebieden

Main office: +31 (0) 23 5345170                                   

​Algemene voorwaarden                                         
 Disclaimer en privacy statement
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • WIE ZIJN WIJ?
    • mr P.L. Bobeck
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr K. Vierhout
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • mr R.E. Betgen
    • Andrzej Plutynski
    • S. Blom-Van Gennip
    • M. van Geemen
    • M. van Helvoirt
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Seminars
    • Onze tarieven
  • Blog/Nieuws
  • Contact
    • Vacatures
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Registratie rechtsgebieden