Vallenduuk Advocaten
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
  • Blog/Nieuws
    • Media
  • Vacatures
  • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Seminars


bloG/nieuws

1 + 1 =…… 3! (of 4!?)

21/12/2017

0 Reacties

 
Gisteren heeft het Europees Hof van Justitie[1] een einde gemaakt aan een maandenlange discussie over de vraag of de normale wekelijkse rust, de 45 uur, nu wel of niet in de cabine mag worden genoten. Nadat de Advocaat-Generaal eerder al adviseerde dat uit de Europese regelgeving hieromtrent (o.a. Vo. 561/2006) inderdaad volgt dat er een verbod op het genieten van de 45-uur rust in de cabine geldt, is het Hof gisteren meegegaan in dit betoog. Gelet op de ontstaansgeschiedenis van de verordening, de context en het doel van het betreffende artikel die de chauffeurs de mogelijkheid wil bieden om hun normale wekelijkse rusttijden door te brengen op een plaats met passende en geschikte accommodatie, kwam het Hof tot dit oordeel. Dit ondanks het aangevoerde verweer dat een dergelijke uitlegging eventueel kan leiden tot een verslechtering van de omstandigheden waarin chauffeurs hun wekelijkse rusttijden kunnen doorbrengen en het verweer dat het moeilijk kan zijn om te bewijzen dat deze verplichting is nageleefd, omdat de administratieve lasten van de bestuurders van voertuigen zo aanzienlijk zouden toenemen. En zo ontstaat er weer een nieuwe discussie over de vraag wat dan wel een passende en geschikte accommodatie voor de chauffeur is. Immers, als het (sociale) doel van de regeling is dat chauffeurs hun rust nemen, over fatsoenlijke rustplaatsen moeten kunnen beschikken en niet meer maanden achtereen op de truck hoeven te zitten, dan kunt u zich afvragen of bijvoorbeeld het genieten van de normale wekelijkse rust ergens in een hotel langs de snelweg dit doel weet te bereiken. Op zichzelf denk ik van niet. Maar gelet op de plannen van de Europese Commissie zoals deze onlangs in hun ‘Mobility Package” werden gepresenteerd lijkt het op een een-tweetje. Kennelijk, om het voor - met name de Oost-Europese - transportbedrijven aantrekkelijk te maken hun chauffeurs thuis in plaats van in een hotel, tentje of B&B hun 45 uur rust te laten maken is men voornemens om de verplichte normale wekelijkse rust eens per 3 weken, in plaats van de huidige eens per 2 weken verplicht te stellen. In mijn optiek is dit een gevolg van een door Oost-Europese chauffeurs veel gebruikt werkschema van 3 weken op en 1 week af. De 45 uur zal dan worden genoten aan het einde van die 3e week, waarna de chauffeur thuis nog een week heeft om de verkorte dagelijkse rustperiodes te compenseren. Hiermee kunnen dan ook meteen een aantal bezwaren worden weggenomen zoals overvolle parkeerplaatsen, hogere kosten voor de werkgever en het onbewaakt achter laten van de combinatie. Iedereen blij, zou je denken, maar waar voor de een die 3 weken te lang is omdat dit de verkeersveiligheid niet ten goede zou komen (FNV[2]), pleit de ander vanwege de flexibiliteit die er in het transport geboden moet kunnen worden voor een nog ruimere werkperiode van 4 weken (TLN )[3]. Dat beide organisaties andere belangen behartigen is wat dat betreft helder. Wij houden zoals u van ons gewend bent de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

mr Kevin Vierhout
 


[1]http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1395932669976&uri=CELEX:62016CJ0102
[2]https://www.fnv.nl/over-fnv/nieuws/nieuwsarchief/2017/december/eu_mobiliteitspakket_vormt_gevaar_op_weg/
[3]https://www.tln.nl/actueel/nieuws/Paginas/Europees-Hof-doorbrengen-lange-rusttijd-in-cabine-verboden.aspx

0 Reacties

    Vallenduuk Advocaten

    Hier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten

    Archives

    December 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013

    Categories

    Alles
    Advocaat
    Advocaten
    Bezava
    BLOG Advocaat
    Boete
    Boete Aan De Weg
    Brief Eerste Kamer
    Brief Kamerleden
    Brief Tweede Kamer
    Buitenlandse Vestiging Transport
    Bulgaren
    Cao Beroepsgoederenvervoer
    Chauffeurs
    Controle Rijtijden
    Controle Rusttijden
    Detacheringsrichtlijn
    Discriminatie
    Duits Minimum Loon
    FNV
    Frankrijk
    Fraude
    Hongaarse Chauffeurs
    Hongaars Loon
    Hongaren
    Ikea
    Inloopspreekuur Advocaat
    Internationaal Arbeidsrecht
    Kaderbesluit
    Lovs
    Minister Asscher
    Nico Mooy
    Nieuwe Arbeidsrecht
    Nieuwsblad Transport
    Officier Van Justitie
    Ontneming
    Ontslagrecht
    Oost Europa Vervoer
    Plukze
    Polen
    Poolse
    Poolse Werknemer
    Raad Van State
    Rijbewijs Ingenomen
    Roemenen
    Strafrecht
    Strafrechtadvocaat
    Tachograaf
    Tachograaffraude
    Taxi
    Teeven
    TLN
    Transport
    TTM
    Uber
    Uber App
    Uber Taxi App
    Uitvlaggen
    Vallenduuk
    Van Den Bosch
    Verdrag Betreffende Werking Van De Europese Unie
    Verordening 3821/85
    Vervoer Polen
    VOG
    Vos
    Vos Transport
    Warschau
    Wederrechtelijk Verkregen Voordeel
    Wegvervoer
    Wet Beperking Ziekteverzuim En Arbeidsongeschiktheid Vangnetters Modernisering Ziektewet
    Wet Personenvervoer

    RSS-feed

Onderdeel van Landelijk Netwerk Gratis Inloopspreekuur Advocaten

Main office: +31 (0) 23 5345170                                   

​Algemene voorwaarden                                         
 Disclaimer en privacy statement
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
  • Blog/Nieuws
    • Media
  • Vacatures
  • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Seminars