Vallenduuk Advocaten
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr V.Q. Vallenduuk
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr A.C.M. de Vlieger
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Wat doen wij?
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
    • Gratis Inloopspreekuur
  • Media
  • Blog/Nieuws
  • Contact
    • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
    • Vacatures
  • Links
    • Links
    • Handige tabellen
  • Seminars


bloG/nieuws

Audit voor de vervoerder met Internationale vestiging

10/5/2016

0 Reacties

 
“ What would Harvey do?”  is een quote uit de onder advocaten uiterst populaire serie Suits.  Harvey speelt de hoofdrol in deze advocatenserie. Als jongere advocaten geconfronteerd worden met een dilemma, stellen ze zich altijd deze vraag.  Aan deze uitspraak moest ik regelmatig denken tijdens een van onze brainstormsessies binnen ons kantoor. FNV  voert de druk op bij internationale vervoerders met een vestiging in het buitenland. Dagelijks lezen we de berichten over vermeende misstanden, het vermeend uitbuiten van chauffeurs en verdringing van Nederlandse chauffeurs op de arbeidsmarkt.  De met naam en toenaam in de media genoemde bedrijven worden door het slijk gehaald. Collega-bedrijven lezen deze berichten, houden zich koest en hopen vooral dat de storm vanzelf overwaait . Dat gaat niet gebeuren.  Ik  geloof de vakbond zonder meer wanneer zij stelt 86 dossiers te hebben aangelegd en de oorlogskas laat het kennelijk toe zoveel procedures te voeren als nodig is. Als er één ding  duidelijk is geworden, is het dit: deze storm waait niet over. Integendeel, de strijd wordt geïntensiveerd. Dat was ook het uitgangspunt van de brainstormsessies.
​
We zitten niet stil.  Publicitair win je de slag als vervoerder niet. Dus dan moet je wat. Als je het proces analyseert dan zie je een patroon, het is iedere keer dezelfde benadering.  Eerst wordt het bedrijf vereerd met een bezoekje van wat actievoerders, vanzelfsprekend vergezeld door de  opgetrommelde pers. Vervolgens komen er controles van de Inspectiediensten Leefomgeving en Transport  en Sociale Zaken. Er wordt een lijvig rapport opgesteld dat via de Wet Openbaarheid Bestuur aan de vakbond wordt verstrekt. Dan komen de actievoerders weer terug om de dagvaarding te bezorgen en begint de rechtszaak. Het stilzitten en hopen dat het vanzelf overwaait heeft dus niet geholpen.  En dan is het tijd om te bezien of er inderdaad Nederlands loon moet worden voldaan. Een alles of niets uitkomst, afhankelijk van de vraag hoe de feiten in het specifieke geval precies liggen. Omdat we inmiddels een aantal van deze controles van de inspectiediensten hebben bijgewoond, weten we precies waar ze naar op zoek zijn. En misschien wel belangrijker; we weten waarom ze er naar op zoek zijn. En we weten ook hoe het kan dat een rechter in het ene geval oordeelt dat er Nederlands loon dient te worden voldaan en in een ander geval juist niet.  Als je dat allemaal weet, dan moet je af van het reactief optreden, van het achteraf redden wat er te redden valt. Dan moet je pro-actief handelen, iedereen een stap voor zijn en blijven.

Inderdaad, we zitten niet stil. Met een team van vier specialisten is een actieplan gemaakt. Middels een zeer gedetailleerde modus operandus  wordt de actuele bedrijfsvoering beoordeeld en getest.  Deze controles worden vervolgens  zowel bij de  Nederlandse vestiging als bij de buitenlandse vestiging gehouden. Die buitenlandse vestiging moet namelijk in orde zijn. De postbus B.V. is terecht  verleden tijd.  De hele procedure behelst overigens niet  alleen een administratieve controle, maar tevens een controle op locatie waarbij de actuele bedrijfsvoering wordt beoordeeld als ware de inspecteurs van de inspectiediensten zelf aanwezig. De bevindingen worden vastgelegd en indien nodig wordt er een plan van aanpak opgesteld. Nadien wordt er op toegezien dat de wijzigingen ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Dat kunnen fundamentele wijzigingen betreffen, maar dat  moet dan maar. Het is niet vrijblijvend. Integendeel, het is noodzakelijk. Het vergt uitermate veel van de bedrijven om de vaak jarenlang ingeslepen routines en bedrijfsprocessen om te gooien en aan te passen.  Ook overwegen we een groot seminar te organiseren over de problematiek, met toonaangevende sprekers uit binnen en buitenland. Op dit moment wordt er geïnventariseerd of daar behoefte aan is. Alle aspecten van het internationale (arbeids)recht zullen aan de orde komen en geen enkel onderwerp zal worden  geschuwd. U kunt ook niets doen, stilzitten en hopen dat het overwaait. In dat geval ken ik nog een leuke serie voor u. 
0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Vallenduuk Advocaten

    Hier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten

    Archives

    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013

    Categories

    Alles
    Advocaat
    Advocaten
    Bezava
    BLOG Advocaat
    Boete
    Boete Aan De Weg
    Brief Eerste Kamer
    Brief Kamerleden
    Brief Tweede Kamer
    Buitenlandse Vestiging Transport
    Bulgaren
    Cao Beroepsgoederenvervoer
    Chauffeurs
    Controle Rijtijden
    Controle Rusttijden
    Detacheringsrichtlijn
    Discriminatie
    Duits Minimum Loon
    FNV
    Frankrijk
    Fraude
    Hongaarse Chauffeurs
    Hongaars Loon
    Hongaren
    Ikea
    Inloopspreekuur Advocaat
    Internationaal Arbeidsrecht
    Kaderbesluit
    Lovs
    Minister Asscher
    Nico Mooy
    Nieuwe Arbeidsrecht
    Nieuwsblad Transport
    Officier Van Justitie
    Ontneming
    Ontslagrecht
    Oost Europa Vervoer
    Plukze
    Polen
    Poolse
    Poolse Werknemer
    Raad Van State
    Rijbewijs Ingenomen
    Roemenen
    Strafrecht
    Strafrechtadvocaat
    Tachograaf
    Tachograaffraude
    Taxi
    Teeven
    TLN
    Transport
    TTM
    Uber
    Uber App
    Uber Taxi App
    Uitvlaggen
    Vallenduuk
    Van Den Bosch
    Verdrag Betreffende Werking Van De Europese Unie
    Verordening 3821/85
    Vervoer Polen
    VOG
    Vos
    Vos Transport
    Warschau
    Wederrechtelijk Verkregen Voordeel
    Wegvervoer
    Wet Beperking Ziekteverzuim En Arbeidsongeschiktheid Vangnetters Modernisering Ziektewet
    Wet Personenvervoer

    RSS-feed

Onderdeel van Landelijk Netwerk Gratis Inloopspreekuur Advocaten

Main office: +31 (0) 23 5345170                                   

​Algemene voorwaarden                                         
 Disclaimer
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr V.Q. Vallenduuk
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr A.C.M. de Vlieger
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Wat doen wij?
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
    • Gratis Inloopspreekuur
  • Media
  • Blog/Nieuws
  • Contact
    • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
    • Vacatures
  • Links
    • Links
    • Handige tabellen
  • Seminars
✕