mr Patrick Bobeck
Sinds 1 januari 2015 is er in Duitsland een wettelijk minimumloon ingevoerd. Eigenlijk is het nogal verwonderlijk dat het tot 2015 heeft geduurd alvorens tot invoering van een dergelijke maatregel is overgegaan. Ter vergelijking: in Nederland is het wettelijk minimumloon ingevoerd in 1968 (!) en bedroeg toen 100 gulden per week. ‘Te weinig om van te leven, te veel om te sterven’, was toen een veelgehoorde kreet. Thans, 47 jaar later, is het minimumloon dus in Duitsland ingevoerd. Voorlopig bedraagt het minimumloon € 8,50 per uur. Er ging een golf van verontwaardiging door (met name Oost -)Europese landen, omdat de nieuwe regels niet alleen zouden gelden voor werk dat in Duitsland wordt verricht maar ook voor die chauffeurs die slechts door Duitsland heen rijden, het zogenaamde transitovervoer. Dat laatste is vooralsnog afgeschaft, zodat vervoerders alleen voor binnenlands Duits vervoer (cabotage) of voor vervoer met een laad of los plaats in Duitsland, het Duits minimumloon moeten betalen. En dan alleen voor gewerkte uren in Duitsland. De vraag is natuurlijk of dat allemaal zomaar kan? Juridisch gezien acht ik het toelaatbaar dat Duitsland een minimum loon per uur kan instellen bij puur binnenlands vervoer, cabotage dus. Maar of dat ook geldt voor vervoer van en naar Duitsland, waag ik te betwijfelen. Helemaal problematisch wordt het indien andere landen dergelijke regels ook zouden in voeren. Dan krijg je dus een lappendeken aan arbeidsvoorwaarden afhankelijk van waar de chauffeur laadt of lost en op dat moment rijdt. Een administratieve ramp bovendien. De rechtspraak zal uiteindelijk uitwijzen of dat allemaal wel kan. Opvallend was de reactie vanuit Nederland. Het officiële standpunt van TLN is dat het een onnodige, administratieve rompslomp veroorzaakt voor Nederlandse vervoerders want “Nederlandse chauffeurs verdienen meer dan € 8,50 per uur”. Dat klopt, het Nederlands minimumloon bedraagt € 8,66 per uur en een E6 chauffeur verdient € 14,43 per uur. Al eerder schreef ik dat het er op lijkt dat TLN al lang afscheid heeft genomen van de internationale vervoerder. Dat blijkt ook weer uit dit standpunt. Want ook TLN weet dat nagenoeg alle Nederlandse internationale vervoerders een nevenvestiging in het buitenland hebben met , jawel, buitenlandse chauffeurs. Voor die bedrijven is invoering van deze maatregel natuurlijk wel nadelig. De belangen van die bedrijven worden niet verwoord met het standpunt dat Nederlandse chauffeurs meer verdienen dan het Duits minimumloon. Maar kennelijk zijn die vervoerders met vestigingen in het buitenland niet langer de achterban. Vanzelfsprekend is ook ons kantoor veelvuldig benaderd met de vraag of dit allemaal zo maar kan en belangrijker, of er een oplossing is. Het antwoord daarop zit hem mede in het begrip “loon”. Wat valt daar allemaal onder? Is dat alleen het basisloon of dienen andere elementen ook te worden meegenomen? Want hoewel het basisloon van een buitenlandse chauffeur laag is, zijn de onbelaste onkostenvergoedingen die de chauffeurs ontvangen lang niet zo slecht. Gemiddeld bedraagt die onkostenvergoeding € 50,- voor een nacht. Als je die mag meetellen bij het berekenen van het loon, dan voldoe je nagenoeg aan het minimumloon in Duitsland. En dat geldt zeker als je alleen de uren moet berekenen waarin de chauffeurs zich in Duitsland bevinden. Ik heb de wet- en regelgeving alsmede de op dit punt reeds bestaande jurisprudentie uitvoerig bestudeerd. Daaruit trek ik de thans de conclusie dat deze onbelaste vergoedingen wel degelijk moeten meetellen in de berekening van het loon. Want waarom zou een onkostenvergoeding van € 50,- geen onderdeel uitmaken van het loon wanneer de chauffeur in zijn cabine slaapt en dus geen daadwerkelijke kosten maakt? De chauffeur hoeft er niets voor te doen, hij ontvangt het per dag en steekt het zo in zijn zak. Dit is overigens exact dezelfde discussie die telkens met de vakbonden wordt gevoerd. Zij hanteren altijd de in mijn ogen misleidende kreet, ook in rechtszaken, dat de chauffeur ‘maar € 2,- per uur krijgt’. Dat doet het publicitair natuurlijk erg goed maar het is volstrekte onzin. Maar ja, € 2,- per uur klinkt natuurlijk veel dramatischer dan het werkelijk verdiende uurloon. Vooral voor de achterban. Column TTM
0 Reacties
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Vallenduuk AdvocatenHier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten Archives
December 2018
Categories
Alles
|