Vallenduuk Advocaten
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
  • Blog/Nieuws
    • Media
  • Vacatures
  • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Seminars


bloG/nieuws

Minimumloon

25/8/2015

0 Reacties

 
mr Patrick Bobeck

Sinds 1 januari 2015 is er in Duitsland een wettelijk minimumloon ingevoerd. Eigenlijk is het nogal verwonderlijk dat het tot 2015 heeft geduurd alvorens tot invoering van een dergelijke maatregel is overgegaan. Ter vergelijking: in Nederland is het wettelijk minimumloon ingevoerd in 1968 (!) en bedroeg toen 100 gulden per week. ‘Te weinig om van te leven, te veel om te sterven’, was toen een veelgehoorde kreet. Thans, 47 jaar later, is het minimumloon dus in Duitsland ingevoerd. Voorlopig bedraagt het minimumloon € 8,50 per uur. Er ging een golf van verontwaardiging door (met name Oost -)Europese landen, omdat de nieuwe regels niet alleen zouden gelden voor werk dat in Duitsland wordt verricht maar ook voor die chauffeurs die slechts door Duitsland heen rijden, het zogenaamde transitovervoer. Dat laatste is vooralsnog afgeschaft, zodat vervoerders alleen voor binnenlands Duits vervoer (cabotage) of voor vervoer met een laad of los plaats in Duitsland, het Duits minimumloon moeten  betalen. En dan alleen voor gewerkte uren in Duitsland. De vraag is natuurlijk of dat allemaal zomaar kan? Juridisch gezien acht ik het toelaatbaar dat Duitsland een minimum loon per uur kan instellen bij puur binnenlands vervoer, cabotage dus. Maar of dat ook geldt voor vervoer van en naar Duitsland, waag ik te betwijfelen. Helemaal problematisch wordt het indien andere landen dergelijke regels ook zouden in voeren. Dan krijg je dus een lappendeken aan arbeidsvoorwaarden afhankelijk van waar de chauffeur laadt of lost en op dat moment rijdt. Een administratieve ramp bovendien. De rechtspraak zal uiteindelijk uitwijzen of  dat  allemaal wel kan.


Opvallend was de reactie vanuit Nederland. Het officiële standpunt van TLN is dat het een onnodige,  administratieve rompslomp veroorzaakt voor Nederlandse vervoerders want “Nederlandse chauffeurs verdienen meer dan € 8,50 per uur”. Dat klopt, het Nederlands minimumloon bedraagt € 8,66 per uur en een E6 chauffeur verdient € 14,43 per uur. Al eerder schreef ik dat het er op lijkt dat TLN al lang afscheid heeft genomen van de internationale vervoerder. Dat blijkt ook weer uit dit standpunt. Want ook  TLN weet dat nagenoeg alle Nederlandse internationale vervoerders een nevenvestiging in het buitenland hebben met , jawel, buitenlandse chauffeurs.  Voor die bedrijven is invoering van deze maatregel natuurlijk wel nadelig. De belangen van die bedrijven worden niet verwoord met het standpunt dat Nederlandse chauffeurs meer verdienen dan het Duits minimumloon. Maar kennelijk zijn die vervoerders met vestigingen in het buitenland niet langer de achterban.

Vanzelfsprekend is ook ons kantoor veelvuldig benaderd met de vraag of dit allemaal zo maar kan en belangrijker, of er een oplossing is. Het antwoord daarop  zit hem mede  in het begrip “loon”. Wat valt daar allemaal onder? Is dat alleen het basisloon of dienen andere elementen ook te worden meegenomen?  Want hoewel het basisloon van een buitenlandse chauffeur laag is, zijn de onbelaste onkostenvergoedingen die de chauffeurs ontvangen lang niet zo slecht. Gemiddeld bedraagt die onkostenvergoeding € 50,- voor een nacht. Als je die mag meetellen bij het berekenen van het loon, dan voldoe je nagenoeg aan het minimumloon in Duitsland. En dat geldt zeker als je alleen de uren moet berekenen waarin de chauffeurs zich in Duitsland bevinden.  Ik heb de wet- en regelgeving alsmede de op dit punt reeds bestaande jurisprudentie  uitvoerig bestudeerd. Daaruit trek ik de thans de conclusie dat deze onbelaste vergoedingen wel degelijk moeten  meetellen in de berekening van het loon. Want waarom zou een onkostenvergoeding van € 50,- geen onderdeel uitmaken van het loon wanneer de chauffeur in zijn cabine slaapt en dus geen daadwerkelijke kosten maakt? De chauffeur hoeft er niets voor te doen, hij ontvangt het per dag en steekt het zo in zijn zak. Dit is overigens exact dezelfde discussie die telkens met de vakbonden wordt gevoerd. Zij hanteren altijd de in mijn ogen misleidende kreet, ook in rechtszaken, dat de chauffeur ‘maar € 2,- per uur krijgt’. Dat doet het publicitair natuurlijk erg goed maar het is volstrekte onzin.  Maar ja, € 2,- per uur klinkt natuurlijk veel dramatischer dan het werkelijk verdiende uurloon. Vooral voor de achterban. 

Column TTM


 

0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Vallenduuk Advocaten

    Hier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten

    Archives

    December 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013

    Categories

    Alles
    Advocaat
    Advocaten
    Bezava
    BLOG Advocaat
    Boete
    Boete Aan De Weg
    Brief Eerste Kamer
    Brief Kamerleden
    Brief Tweede Kamer
    Buitenlandse Vestiging Transport
    Bulgaren
    Cao Beroepsgoederenvervoer
    Chauffeurs
    Controle Rijtijden
    Controle Rusttijden
    Detacheringsrichtlijn
    Discriminatie
    Duits Minimum Loon
    FNV
    Frankrijk
    Fraude
    Hongaarse Chauffeurs
    Hongaars Loon
    Hongaren
    Ikea
    Inloopspreekuur Advocaat
    Internationaal Arbeidsrecht
    Kaderbesluit
    Lovs
    Minister Asscher
    Nico Mooy
    Nieuwe Arbeidsrecht
    Nieuwsblad Transport
    Officier Van Justitie
    Ontneming
    Ontslagrecht
    Oost Europa Vervoer
    Plukze
    Polen
    Poolse
    Poolse Werknemer
    Raad Van State
    Rijbewijs Ingenomen
    Roemenen
    Strafrecht
    Strafrechtadvocaat
    Tachograaf
    Tachograaffraude
    Taxi
    Teeven
    TLN
    Transport
    TTM
    Uber
    Uber App
    Uber Taxi App
    Uitvlaggen
    Vallenduuk
    Van Den Bosch
    Verdrag Betreffende Werking Van De Europese Unie
    Verordening 3821/85
    Vervoer Polen
    VOG
    Vos
    Vos Transport
    Warschau
    Wederrechtelijk Verkregen Voordeel
    Wegvervoer
    Wet Beperking Ziekteverzuim En Arbeidsongeschiktheid Vangnetters Modernisering Ziektewet
    Wet Personenvervoer

    RSS-feed

Onderdeel van Landelijk Netwerk Gratis Inloopspreekuur Advocaten

Main office: +31 (0) 23 5345170                                   

​Algemene voorwaarden                                         
 Disclaimer en privacy statement
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
  • Blog/Nieuws
    • Media
  • Vacatures
  • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Seminars