In zekere zin is uitvlaggen de reden waarom ik in deze branche werkzaam ben. Dat zit zo. Toen in 2000 de Britse overheid besloot om de wegenbelasting voor vrachtwagens maar weer eens te verhogen, was dat voor veel Britse vervoerders de druppel. Zij konden niet langer concurreren met de vervoerders uit toen nog continentaal West-Europa, met hun lage dieselprijzen en dito wegenbelasting. Zij waren de verstikkende controles, de zeswekelijkse APK keuringen en forse straffen op overtredingen van de rij,- en rusttijden spuugzat. Een ware hausse van Britse vervoerders besloot uit te vlaggen naar Nederland, waar het vestigingsklimaat aantrekkelijk was. Nou spreek ik een aardig woordje Engels en ja, dat was handig. Aldus werd ik ingehuurd door Han Vallenduuk. Nederland had nog meer voordelen. Meermalen heb ik Britse vervoerders met oprechte verbazing zien kijken als ik hen mededeelde dat het in Nederland nog nooit is voorgekomen dat een vervoerder zijn vergunning verliest ingeval van forse overtredingen van rij,- en rusttijden. Maar het geeft te denken dat één enkele overheidsmaatregel er kennelijk toe kan leiden dat ondernemers het land verlaten en zich elders vestigen.
Anno 2014 is het uitvlaggen actueler dan ooit. Heel veel Nederlandse vervoerders zijn uitgevlagd naar Oost-Europa. Sommige hebben daar een nevenvestiging geopend, andere zijn helemaal weg uit Nederland. De regels voor het opzetten van een transportbedrijf zijn gebaseerd op Europese wetgeving en zijn dus in heel Europa hetzelfde. Men moet vakbekwaam zijn, van goed gedrag en voldoende kapitaalkrachtig. Verder niets. Ja er moet een reële vestiging zijn, geen postbus. Dat wil zeggen dat de administratie, tachograafschijven en vrachtbrieven daar opgeslagen moeten zijn. Doe je dat als vervoerder netjes, dan wordt je in die landen geen strobreed in de weggelegd. Dan heb je dus een Bulgaarse onderneming, met een Bulgaarse vergunning en Bulgaars personeel. Vakbonden, maar ook sommige politici, zien het uitvlaggen met lede ogen aan omdat er geen gelijk speelveld is. Daar bedoelen zij mee: omdat de lonen in Oost-Europa aanzienlijk lager zijn, is het niet eerlijk ten opzichte van Nederlandse vervoerders. Minister Asscher van Sociale Zaken tracht een dergelijk gelijk speelveld te creëren door op Europees niveau te lobbyen. SP Europarlementariër Dennis de Jong noemde het uitvlaggen van Nederlandse vervoerders, onlangs crimineel (!). Ondernemers vlaggen natuurlijk uit vanwege de loonkosten. Als arbeid 50% van de totale kosten uitmaakt dan loont het om daarop te besparen, zeker in een branche waar de marges niet groot zijn. Maar wat maakt Nederlandse arbeid dan zo duur? Bekend is dat een Nederlandse werkgever door allerlei overheidsmaatregelen tot 25 % van de bruto loonkosten nog eens aan de overheid dient te voldoen. Tel je daar de verplichte ((pre)pensioen,- en SOOB-) afdrachten bij op dan loopt dat aardig op. Arbeid is (soms onnodig) duur gemaakt. Je kunt een ondernemer dan niet verwijten dat hij zoekt naar alternatieven. Dan moet je ook kijken of je als staat iets moet veranderen. En vergis u niet, dat kan ook. Of dacht u dat bedrijven als Nike en Ikea per toeval hun hoofdvestiging in Nederland hebben. Die bedrijven hebben Nederland gekozen omdat het in dit land kennelijk mogelijk is om afspraken (!) te maken met de Nederlandse Belastingdienst over welk gedeelte van de winst belasting wordt betaald. Die maatregel levert Nederland miljarden op en duizenden banen. Ook dat is uitvlaggen. Wel mogelijk voor een multinational, niet voor een transportbedrijf. Of neem de zogenaamde 30% regel. Die maakt het bedrijven mogelijk, buitenlandse werknemers een onbelaste onkostenvergoeding te verschaffen van 30% van het loon. Dat geldt voor personeel met een specifieke deskundigheid. Niet voor chauffeurs, wel voor voetballers. De selectieve verontwaardiging van vakbonden en overheid en de heksenjacht op gerenommeerde Nederlandse vervoerders , is stuitend. Wellicht kunnen politiek en vakbond eens denken aan de klomp boter op hun hoofd, alvorens de verwijtende vinger te wijzen naar de volgende Nederlandse vervoerder die uitvlagt. Bron: TTM.nl
4 Reacties
John
19/11/2014 06:52:55 am
Een vraagje voor die beste man,moeten wij Nederlandse Chauffeurs dan maar gewoon werkeloos thuis gaan zitten?Of moeten we ons allemaal maar laten omscholen tot advocaat?Of voor hetzelfde slavenloon als een Oost Europese Chauffeur gaan werken?U maakt niet alleen een Sector kapot,maar een een hele beroeps en bevolkingsgroep
Antwoord
pbobeck
19/11/2014 09:09:11 am
geachte heer John,
Antwoord
John
19/11/2014 09:51:20 am
Hallo,
Ben
13/1/2015 06:01:39 am
Geachte John,
Antwoord
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Vallenduuk AdvocatenHier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten Archives
December 2018
Categories
Alles
|