Vallenduuk Advocaten
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
  • Blog/Nieuws
    • Media
  • Vacatures
  • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Seminars


bloG/nieuws

Uitvlaggen

29/7/2014

4 Reacties

 
mr Patrick Bobeck
In zekere zin is uitvlaggen de reden waarom ik in deze branche werkzaam ben. Dat zit zo. Toen in 2000 de Britse overheid besloot om de wegenbelasting voor vrachtwagens maar weer eens te verhogen, was dat voor veel Britse vervoerders de druppel. Zij konden niet langer concurreren met de vervoerders uit toen nog continentaal West-Europa, met hun lage dieselprijzen en dito wegenbelasting. Zij waren de verstikkende controles, de zeswekelijkse APK keuringen en forse straffen op overtredingen van de rij,- en rusttijden spuugzat. Een ware hausse van Britse vervoerders besloot uit te vlaggen naar Nederland, waar het vestigingsklimaat aantrekkelijk was. Nou spreek ik een aardig woordje Engels en ja, dat was handig. Aldus werd ik ingehuurd door Han Vallenduuk.  Nederland had nog meer voordelen. Meermalen heb ik Britse vervoerders met oprechte verbazing zien kijken als ik hen mededeelde dat het in Nederland nog nooit is voorgekomen dat een vervoerder zijn vergunning verliest ingeval van forse overtredingen van rij,- en rusttijden. Maar het geeft te denken dat één enkele overheidsmaatregel er kennelijk toe kan leiden dat ondernemers het land verlaten en zich elders vestigen.

Anno 2014 is het uitvlaggen actueler dan ooit. Heel veel Nederlandse vervoerders zijn uitgevlagd naar Oost-Europa. Sommige hebben daar een nevenvestiging geopend, andere zijn helemaal weg uit Nederland.  De regels voor het opzetten van een transportbedrijf zijn gebaseerd op Europese wetgeving en zijn dus in heel Europa hetzelfde. Men moet vakbekwaam zijn, van goed gedrag en voldoende kapitaalkrachtig. Verder niets.  Ja er moet een reële vestiging zijn, geen postbus. Dat wil zeggen dat de administratie, tachograafschijven en vrachtbrieven daar opgeslagen moeten zijn.  Doe je dat als vervoerder netjes, dan wordt je in die landen geen strobreed in de weggelegd. Dan heb je dus een Bulgaarse onderneming, met een Bulgaarse vergunning en Bulgaars personeel. Vakbonden, maar ook sommige politici, zien het uitvlaggen met lede ogen aan omdat er geen gelijk speelveld is. Daar bedoelen zij mee:  omdat de lonen in Oost-Europa aanzienlijk lager zijn, is het niet eerlijk ten opzichte van Nederlandse vervoerders. Minister Asscher van Sociale Zaken tracht een dergelijk gelijk speelveld te creëren door op Europees niveau te lobbyen.  SP Europarlementariër Dennis de Jong noemde het uitvlaggen van Nederlandse vervoerders, onlangs crimineel (!). Ondernemers vlaggen natuurlijk uit vanwege de loonkosten. Als arbeid 50% van de totale kosten uitmaakt dan loont het om daarop te besparen, zeker in een branche waar de marges niet groot zijn. Maar wat maakt Nederlandse arbeid dan zo duur? Bekend is dat een Nederlandse werkgever door allerlei overheidsmaatregelen tot 25 % van de bruto loonkosten nog eens aan de overheid dient te voldoen.  Tel je daar de verplichte ((pre)pensioen,- en SOOB-) afdrachten bij op dan loopt dat aardig op. Arbeid is (soms onnodig) duur gemaakt.  Je kunt een ondernemer dan niet verwijten dat hij zoekt naar alternatieven. Dan moet je ook kijken of je als staat iets moet veranderen. En vergis u niet, dat kan ook.  Of dacht u dat bedrijven als Nike en Ikea per toeval hun hoofdvestiging in Nederland hebben. Die bedrijven hebben Nederland gekozen omdat het in dit land kennelijk mogelijk is om afspraken (!) te maken met de Nederlandse Belastingdienst over welk gedeelte van de winst belasting wordt betaald.  Die maatregel levert Nederland miljarden op en duizenden banen. Ook dat is uitvlaggen. Wel mogelijk voor een multinational, niet voor een transportbedrijf.  Of neem de zogenaamde 30% regel.  Die maakt het bedrijven mogelijk, buitenlandse werknemers een onbelaste onkostenvergoeding te verschaffen van 30% van het loon. Dat geldt voor personeel met een specifieke deskundigheid. Niet voor chauffeurs, wel voor voetballers. De selectieve verontwaardiging van vakbonden en overheid en de heksenjacht  op gerenommeerde Nederlandse vervoerders , is stuitend. Wellicht kunnen politiek en vakbond eens denken aan de klomp boter op hun hoofd, alvorens de verwijtende vinger te wijzen naar de volgende Nederlandse vervoerder die uitvlagt.

 
Bron: TTM.nl
4 Reacties
John
19/11/2014 06:52:55 am

Een vraagje voor die beste man,moeten wij Nederlandse Chauffeurs dan maar gewoon werkeloos thuis gaan zitten?Of moeten we ons allemaal maar laten omscholen tot advocaat?Of voor hetzelfde slavenloon als een Oost Europese Chauffeur gaan werken?U maakt niet alleen een Sector kapot,maar een een hele beroeps en bevolkingsgroep

Antwoord
pbobeck
19/11/2014 09:09:11 am

geachte heer John,
Dank voor uw email. Kunt u mij uitleggen hoe ik de hele sector kapot maakt? Als u mijn column goed leest, is het een aanklacht tegen de politiek en vakbonden. De politiek die eensgezind de grenzen hebben open getrokken. Iedereen mag zich overal vestigen. Het is de politiek en vakbond die de arbeid zo duur heeft gemaakt in dit land, door al haar onnozele regels. En zij zouden de sector kunnen helpen door transportbedrijven hetzelfde te behandelen als de grote multinationals als Ikea en Nike. En door werknemers in het transport als kenniswerkers aan te merken zodat u als chauffeur een 30% onbelaste vergoeding kan krijgen. Die oplossingen zijn er wel, voor de multinationals en voetballers, maar niet voor u. Ik constateer iets, schrijf daar over, zie de hypocrisie en de krokodillentranen. Maar gaat u mij nou niet verwijten, dat ik, als boodschapper, de sector kapotmaak.

Hartelijke groet,

P.Bobeck

Antwoord
John
19/11/2014 09:51:20 am

Hallo,
Wat dacht U van het stimuleren van transportbedrijven om uit te vlaggen,als een werkgever zichzelf zou inzetten voor betere transportprijzen zou dat helemaal niet nodig zijn,maar ja deze weg is gemakkelijker,het gaat ze namelijk maar om één ding en dat is zoveel en zo snel mogelijk winst maken,het personeel is daarin ondergeschikt,er zijn legio transportbedrijven die het namelijk wel kunnen zonder uit te vlaggen.En U zou zich eens moeten verdiepen in wat een Nederlandse chauffeur verdiend,en wat die krijgt als die in de WW terecht komt doordat zijn werkgever bv uitgevlagd is.

Ben
13/1/2015 06:01:39 am

Geachte John,

Je hebt het goed begrepen dat u als Nederlandse chauffeur zich probeert vast te houden aan de laatste strohalm. Maar u gaat vallen. Helaas voor u, want u kunt er niks aan doen. Ik hoop voor u dat er binnen 15 jaar nog geld in de WW zit, maar ik vrees ervoor. Al die grote firma's zoals Ikea, Coca-cola, waar u en uw vrienden goedkope producten gaat kopen, persen de transporteurs uit.Je hoeft geen prijs meer neer te leggen, want zij zeggen aan welke prijs je mag komen rijden. En door steeds meer concurrentie uit Oostblok, zijn er steeds minder opportuniteiten voor Belgische of Nederlandse firma's. De Nederlandse chauffeur is ten dode opgeschreven. De Roemenen, Slowaken & Bulgaren komen voor de helft van jouw loon rijden. Zij verdienen echter bijna zoveel als jij omdat het belastingssysteem daar anders is. Spring van die truck af en ga je omscholen of je zal de rest van je job beklagen. Neem het van mij aan, ik heb een Belgische firma & Oostblokfirma gehad en heb transport de rug gekeerd.

Antwoord

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Vallenduuk Advocaten

    Hier vindt u af en toe een BLOG van een van onze advocaten

    Archives

    December 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013

    Categories

    Alles
    Advocaat
    Advocaten
    Bezava
    BLOG Advocaat
    Boete
    Boete Aan De Weg
    Brief Eerste Kamer
    Brief Kamerleden
    Brief Tweede Kamer
    Buitenlandse Vestiging Transport
    Bulgaren
    Cao Beroepsgoederenvervoer
    Chauffeurs
    Controle Rijtijden
    Controle Rusttijden
    Detacheringsrichtlijn
    Discriminatie
    Duits Minimum Loon
    FNV
    Frankrijk
    Fraude
    Hongaarse Chauffeurs
    Hongaars Loon
    Hongaren
    Ikea
    Inloopspreekuur Advocaat
    Internationaal Arbeidsrecht
    Kaderbesluit
    Lovs
    Minister Asscher
    Nico Mooy
    Nieuwe Arbeidsrecht
    Nieuwsblad Transport
    Officier Van Justitie
    Ontneming
    Ontslagrecht
    Oost Europa Vervoer
    Plukze
    Polen
    Poolse
    Poolse Werknemer
    Raad Van State
    Rijbewijs Ingenomen
    Roemenen
    Strafrecht
    Strafrechtadvocaat
    Tachograaf
    Tachograaffraude
    Taxi
    Teeven
    TLN
    Transport
    TTM
    Uber
    Uber App
    Uber Taxi App
    Uitvlaggen
    Vallenduuk
    Van Den Bosch
    Verdrag Betreffende Werking Van De Europese Unie
    Verordening 3821/85
    Vervoer Polen
    VOG
    Vos
    Vos Transport
    Warschau
    Wederrechtelijk Verkregen Voordeel
    Wegvervoer
    Wet Beperking Ziekteverzuim En Arbeidsongeschiktheid Vangnetters Modernisering Ziektewet
    Wet Personenvervoer

    RSS-feed

Onderdeel van Landelijk Netwerk Gratis Inloopspreekuur Advocaten

Main office: +31 (0) 23 5345170                                   

​Algemene voorwaarden                                         
 Disclaimer en privacy statement
  • Home
    • English
    • Polski
    • Deutsch
    • Francais
  • Onze advocaten
    • Over ons kantoor
    • mr P.L. Bobeck
    • mr K. Vierhout
    • mr M.E.L. Vallenduuk
    • mr M.S. Kikkert
    • mr M.D. Vrolijk
    • mr E. de Boer
    • mr C.C. Hofman
    • mr A.A.M. Dijkman
    • Andrzej Plutynski
  • Wat doen wij?
    • Audits
    • Onze tarieven
    • Onze medewerkers
    • Recensies
  • Blog/Nieuws
    • Media
  • Vacatures
  • Contact
    • Kantoor Haarlem
    • Kantoor Warschau
  • Seminars