Regels Milieuzone Maasvlakte atoomgeheim.
Haarlem 3 december 2012.
Een aantal van onze cliënten maakt zich zorgen over de regel dat men vanaf 1 januari 2014 alleen nog maar met een Euro-6 motor de (2e) Maasvlakte op mag. Er zou daarover een convenant bestaan, een gemeentelijke regeling en een ontheffingenbeleid. Maar geen van deze teksten is op internet te vinden. Dat
geeft grote onzekerheid bij zo’n 6000 ongeorganiseerde vervoerders.
Vluchten kan niet meer nu zowel TLN als EVO zich hebben verbonden via dat convenant. Onder welke omstandigheden er ontheffing kan worden verleend schijnt
te staan op de site van TLN. Maar deze informatie is alleen te raadplegen voor de eigen leden. Kennelijk geldt het convenant dan ook alleen voor die leden. Als
dat zo is behoeven onze verontruste cliënten zich niet meer druk te maken.
TLN publiceert tenminste nog wat. Als je op de site van de gemeente Rotterdam zoekt op de woorden ‘ontheffing milieuzone Maasvlakte’ krijg je 2 hits: 2 dikke
rapporten uit 2008 en 2010. Zelfs de gemeentelijke verordening uit mei 2012 die de milieuzone instelt is nergens te vinden. Onze brief van 5 november aan de
gemeente met verzoek om de gemeentelijke regeling inclusief het ontheffingenbeleid te sturen, werd gezien als een WOB-verzoek. En dus vertraging
in de afgifte. Op 28 november berichtte de gemeente: ‘Er is meer tijd nodig dan eerder gedacht om de desbetreffende archieven te ontsluiten en te
beoordelen.’ Een uitstel dus van vier weken. Toch vervelend als je een vrachtwagen wil aanschaffen.
Een aantal van onze cliënten maakt zich zorgen over de regel dat men vanaf 1 januari 2014 alleen nog maar met een Euro-6 motor de (2e) Maasvlakte op mag. Er zou daarover een convenant bestaan, een gemeentelijke regeling en een ontheffingenbeleid. Maar geen van deze teksten is op internet te vinden. Dat
geeft grote onzekerheid bij zo’n 6000 ongeorganiseerde vervoerders.
Vluchten kan niet meer nu zowel TLN als EVO zich hebben verbonden via dat convenant. Onder welke omstandigheden er ontheffing kan worden verleend schijnt
te staan op de site van TLN. Maar deze informatie is alleen te raadplegen voor de eigen leden. Kennelijk geldt het convenant dan ook alleen voor die leden. Als
dat zo is behoeven onze verontruste cliënten zich niet meer druk te maken.
TLN publiceert tenminste nog wat. Als je op de site van de gemeente Rotterdam zoekt op de woorden ‘ontheffing milieuzone Maasvlakte’ krijg je 2 hits: 2 dikke
rapporten uit 2008 en 2010. Zelfs de gemeentelijke verordening uit mei 2012 die de milieuzone instelt is nergens te vinden. Onze brief van 5 november aan de
gemeente met verzoek om de gemeentelijke regeling inclusief het ontheffingenbeleid te sturen, werd gezien als een WOB-verzoek. En dus vertraging
in de afgifte. Op 28 november berichtte de gemeente: ‘Er is meer tijd nodig dan eerder gedacht om de desbetreffende archieven te ontsluiten en te
beoordelen.’ Een uitstel dus van vier weken. Toch vervelend als je een vrachtwagen wil aanschaffen.