Verzekering voor ladingdiefstallen: let op de G23-clausule

Verzekering voor ladingdiefstallen: let op de G23-clausule

Verzekering voor ladingdiefstallen: let op de G23-clausule

 

elevate-dI-aXC7DWpQ-unsplash.jpg

In de afgelopen jaren zijn het aantal ladingdiefstallen binnen Europa sterk toegenomen. Volgens de cijfers van branchevereniging Transported Asset Protection Association (TAPA) waren Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland de landen waar in 2019 de meeste ladingdiefstallen plaatsvonden. In het derde kwartaal van 2019 bevond Nederland zich met 136 diefstallen zelfs op de tweede plek. De meest diefstalgevoelige goederen zijn tabak, alcohol, parfum en computer hardware. Criminelen slaan nog altijd het vaakst toe tijdens overnachtingen van chauffeurs in de vrachtwagen op onbewaakte parkeerplaatsen, waarbij het opensnijden van de zeilen in 44 % van de gevallen de gehanteerde modus operandus betrof. Het gebrek aan beveiligde parkeerplaatsen en het voortdurende gebruik van zeiltrailers blijven aldus belangrijke oorzaken van ladingdiefstallen. Daarnaast laat zich de laatste jaren een stijging zien van diefstallen die worden gepleegd door middel van cybercriminaliteit en fraude. Door het inbreken in de geautomatiseerde systemen kunnen criminelen bijvoorbeeld de ontvangstbestemming van een hoogwaardige zending wijzigen, waarna de lading eenvoudigweg bij hen wordt afgeleverd. Een ander voorbeeld van cybercriminaliteit is dat een bende een transportonderneming hackt om vervolgens de transportdocumenten voor een zending te stelen, en zich daarna bij diezelfde vervoerder voor te doen als de ondervervoerder van dat betreffende transport. In deze gevallen heeft de vervoerder niks door van deze vernuftige vorm van diefstal. Die komt daar pas achter als de daadwerkelijke geadresseerde of ondervervoerder van zich laat horen.

 

In onze praktijk zien wij dat vervoerders zich meestal wel bewust zijn van de voorgaande risico’s, met name waar het gaat om parkeren op onbewaakte parkeerplaatsen. Helaas blijkt het evenwel niet altijd mogelijk te zijn het transport zodanig te organiseren dat er uitsluitend wordt overnacht op bewaakte parkeerplaatsen. Indien zich onverhoopt toch een diefstal voordoet, dan dienen vervoerders die daarvoor verzekerd zijn een beroep te doen op hun vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering. Bij ladingdiefstallen treedt dan de zogenaamde G23-clausule in werking die verstrekkende gevolgen kan hebben voor de uit te keren schadevergoeding aan de vervoerder. In deze G23-clausule staat beschreven dat er in beginsel een verhoogd eigen risico geldt van doorgaans 30 % en een maximale uitkering van de schade ad EUR 125.000,=. Het verhoogde eigen risico en de maximale schade-uitkering worden niet toegepast indien de betreffende vrachtwagen waaruit de lading is ontvreemd voldeed aan de geldende beveiligingsvereisten.

 

Daarentegen gelden de voorgenoemde beperkingen weer wel wanneer de diefstal het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de verzekerde of diens ingeschakelde ondervervoerders. Met andere woorden moeten verzekerde vervoerders telkens erop alert zijn dat de beveiligingssystemen van hun voertuigen voldoen aan de polisvoorwaarden en die systemen bovendien worden geactiveerd door de chauffeurs. Verder dienen zij voorzichtig te zijn met het uitbesteden van hoogwaardige lading aan ondervervoerders. In voorkomende gevallen verlangen verzekeraars dat de verzekerde hun vaste charters  screent. Bij niet naleving van deze vereisten, kan de G23-clausule tenslotte in werking treden met een lagere schade-uitkering tot gevolg.

 

Vervoerders die zich hebben laten indekken voor een doorbreking van de CMR-limiet, waarbij de schade-uitkering kan oplopen tot een veelvoud van EUR 125.000,=, adviseren wij bij uitstek te letten op de G23-clausule. Uiteraard ligt hierbij ook een belangrijke adviserende en controlerende rol weggelegd voor het assurantietussenpersoon die zorgdraagt voor de verzekeringen van de vervoerder. Desondanks merken wij dat vervoerders onvoldoende op de hoogte zijn van de risico’s en de inhoud van de verzekeringspolis. Zo dient het risico op cybercrime te worden afgedekt middels een speciale cyberverzekering.   

 

Wij adviseren daarom de risico’s binnen uw onderneming te blijven controleren, ook in de huidige coronacrisis. TAPA heeft namelijk een waarschuwing afgegeven dat zij na een halvering van de ladingdiefstallen tussen april en mei vanwege de genomen restricties van de overheid, in de aankomende maanden weer een forse toename verwacht door de versoepeling van die maatregelen. Ter voorkoming van diefstallen, valt het tot slot aan te bevelen een TAPA certificering te verkrijgen waarmee aangetoond kan worden dat de bedrijfsprocessen van uw onderneming voor het beveiligen van goederen op orde zijn. Voor vragen hierover, kunt u altijd contact met ons opnemen.

 

C.C. Hofman