Is uw vrachtwagen in beslag genomen in het buitenland? Deskundige juridische bijstand ter plaatse maakt vaak een doorslaggevend verschil uit.

Is uw vrachtwagen in beslag genomen in het buitenland? Deskundige juridische bijstand ter plaatse maakt vaak een doorslaggevend verschil uit.

Het is de nachtmerrie van veel vervoerders die binnen Europa rijden: tijdens een transport naar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk raakt ineens het contact met de chauffeur verloren en blijkt uit de gps-gegevens dat de truck langer dan gepland stilstaat bij de grenspost in Dover. Vanaf dat moment ontstaat gaandeweg het besef dat er iets is misgegaan en wordt er besloten contact op te nemen met de Franse of Engelse autoriteiten. Na lang aandringen lukt het uiteindelijk om een medewerker aan de lijn te krijgen die verkondigt dat de truck en trailer in beslag zijn genomen. Helaas kunnen er evenwel nog geen verdere inhoudelijke mededelingen gedaan worden. Verzocht wordt om een e-mail te sturen naar de Engelse instantie, UK Border Force, voor het verkrijgen van informatie over de reden van het beslag. Kort hierna stromen de eerste telefoontjes binnen van klanten uit het Verenigd Koninkrijk die zich afvragen waar hun lading blijft. Pas aan het einde van de middag krijgt de vervoerder te horen dat er verdovende middelen zijn aangetroffen in de lading en dat de chauffeur in detentie is genomen. Van de UK Border ontvangt de vervoerder een brief met een waslijst aan vragen waar op korte termijn gereageerd moet worden. Van de chauffeur ontbreekt nog ieder spoor.

Het voorgaande betreft een buitengewoon netelige kwestie waarbij er op meerdere borden tegelijk geschaakt wordt. Ten eerste betreft het terugvorderen van het voertuig en de lading een moeizame juridische strijd, niet in de laatste plaats omdat de Engelse autoriteiten vaak erg slecht bereikbaar zijn. Tegelijkertijd spelen er de nodige problemen met de zich opdringende ladingbelanghebbende partijen en moet er aldus een arbeidsrechtelijke beslissing worden genomen over de chauffeur. Voor  het terugkrijgen van het voertuig en de lading gelden strikte termijnen. Bij niet naleving hiervan kunnen de autoriteiten het voertuig en/of de lading legaal verkopen of vernietigen. Bovendien heeft een vervoerder slechts eenmaal de kans zijn verweer in te dienen, waarvoor de antwoorden op de gestelde vragen van belang zijn. Dit betekent dat het tijdig inwinnen van juridisch advies essentieel is om het voertuig en de lading terug te krijgen, althans zonder dat hiervoor een (hoge) boete voldaan hoeft te worden.

In de afgelopen jaren heb ik diverse vergelijkbare zaken behandeld, waarbij ik direct samenwerk met onze Engelse partner ter plaatse. Niet zelden zie ik echter dat vervoerders eerst zelf hebben getracht hun voertuig en lading terug te krijgen en zij hiervoor al een (eerste) verweer hebben ingediend bij de UK Border Force. In de meeste gevallen gaat het dan om de verboden invoer van drugs, tabak, alcohol of wapens. De vervoerder moet dan aantonen welke voorzorgsmaatregelen in acht zijn genomen ter voorkoming van de verboden invoer van deze goederen. Aan de hand hiervan wordt beoordeeld of de vrachtwagen en lading worden geretourneerd en indien dat gebeurt, of daarvoor eerst een boete betaald moet worden. De hoogte van die boete wordt gebaseerd op de mate van verwijtbaarheid van de vervoerder. Vandaar dat het cruciaal is dat de vervoerder zoveel mogelijk bewijs naar voren brengt waaruit blijkt dat hem geen verwijt te maken valt (of juist niks naar voren brengt waaruit dit wel blijkt). Wanneer de vervoerder hierin onvoldoende slaagt, dan wordt er in de regel een forse boete verlangd alvorens de vrachtwagen en lading worden vrijgegeven. En de hoogte van deze boetes neemt de laatste tijd significant toe. Boetes variërend van 15.000,= tot 20.000,= GBP per vergrijp zijn niet uitzonderlijk. Het probleem is daarnaast dat een eenmaal opgelegde boete, waarbij er reeds een verklaring is afgegeven, moeilijker te bestrijden is. Daarbij komt nog dat hoe langer men wacht met reageren, hoe sneller de eventuele ladingsclaims ingediend worden bij de vervoerder. Kortom adviseer ik vervoerders zich te allen tijde te laten adviseren bij deze kwesties.

Ons kantoor kan u met alle genoemde facetten van dienst zijn. Wij beschikken hiervoor over een breed juridisch netwerk van gespecialiseerde advocaten. De voorgenoemde perikelen spelen immers niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in andere Europese landen zoals Duitsland, België, Frankrijk en Italië. Ook in die landen geldt uiteraard dat het voeren van een goede verdediging doorslaggevend kan zijn.