Blog in TTM: Blijf alert op cybercrime

Aan het einde van elk jaar wordt er in de transport- en logistieke sector met steeds meer aandacht stilgestaan bij de alsmaar toenemende cybercriminaliteit. In het afgelopen half jaar is de cybercrime opnieuw gestegen met ditmaal 8,6  procent ten opzichte van vorig jaar. In de periode mei tot en met oktober van dit jaar, zijn er bij de politie 7.396 meldingen van cybercrime geregistreerd. In 2021 zijn er over dezelfde periode 6.809 meldingen geregistreerd. Ook in 2020 en 2019 was er al sprake van enorme stijgingen in het aantal cybercrime-incidenten. Zo was er in 2021 binnen Nederland bijna een verdriedubbeling van het aantal meldingen in vergelijking met 2019. Er is volgens de politie een ware  verschuiving waarneembaar van fysieke naar cyberdiefstal. Vanzelfsprekend heeft deze voortdurende trend ook zijn weerslag op transportondernemingen en logistieke dienstverleners.

Blog in TTM: Blijf alert op cybercrime

Vacature: advocaat-stagiair(e) of beginnend advocaat-medewerker

Vallenduuk Transport Advocaten is op zoek naar een advocaat-stagiair(e) of beginnend advocaat-medewerker ter uitbreiding van ons team van zes advocaten in Haarlem. Werk jij graag in een internationale omgeving, aan internationale zaken en heb je interesse in transport en logistiek? Lees dan verder.

Vacature: advocaat-stagiair(e) of beginnend advocaat-medewerker

Dit artikel verscheen eerder op Nieuwsblad Transport.nl: Negeer aanmaning boete milieuzone Londen niet

Verduurzaming. Het is dé oplossing om te voldoen aan de steeds maar strenger wordende eisen rond klimaat en stikstof. Lange tijd werd gedacht dat verduurzaming wel zou komen vanuit een intrinsieke motivatie om zuiniger om te gaan met onze energiebehoeften. Een betere motivator dan het milieu, onze gezondheid en onze toekomst kon er toch niet zijn? Het leek een logische gedachte. Toch blijkt een intrinsiek verlangen naar een beter milieu niet de ultieme katalysator te zijn. Nee, we gaan pas echt verduurzamen als we het voelen in onze portemonnee.

Dit artikel verscheen eerder op Nieuwsblad Transport.nl: Negeer aanmaning boete milieuzone Londen niet

Dit artikel verscheen eerder op Nieuwsblad Transport.nl: Vlaggetjesdag bij Van den Bosch?

Afgelopen week was er weer veel te doen over de twee kemphanen die al bijna 10 jaar aan het procederen zijn over de toepasselijkheid van de Detacheringsrichtlijn. Ik heb het dan over de procedure die in 2013 door vakbond FNV is aangespannen tegen Van den Bosch Transporten uit Erp. Een procedure die inmiddels al langs vijf gerechtelijke instanties is geweest.

Dit artikel verscheen eerder op Nieuwsblad Transport.nl: Vlaggetjesdag bij Van den Bosch?

Dit artikel verscheen eerder op Logistiek.nl: De regels omtrent detachering in het wegtransport – deel 2

In dit artikel ga ik dieper in op de vorm van zuivere detachering en welke detacheringsregels daarvoor gelden. Onder zuivere detachering valt het verrichten van een transportopdracht voor een klant. Dit kan voor de rechtstreekse klant van de lading zijn, maar ook als ondervervoerder voor een ander transportbedrijf (een charteropdracht). De volgende transportvormen vallen wel/niet onder de detacheringsregels:

Dit artikel verscheen eerder op Logistiek.nl: De regels omtrent detachering in het wegtransport – deel 2

Dit artikel verscheen eerder op Nieuwsblad Transport.nl: Geschiedenis in transportwetgeving lijkt zich steeds te herhalen

Op 9 augustus 2022 was het officieel. Vallenduuk Transport Advocaten kreeg een nieuwe directie. Michelle Vrolijk, Christian Hofman en ik treden daarmee in het 25e jubileumjaar van Vallenduuk Transport Advocaten in de voetsporen van Patrick Bobeck, die vorig jaar na een kort maar zwaar ziekbed overleed. Tegen Patrick zei ik altijd: ‘Met jou, of anders niet’. Vlak voor zijn overlijden heb ik hem gezegd dat ik die belofte moest gaan breken, maar dat hij er van op aan kon dat zijn geliefde kantoor zou worden gecontinueerd zoals hij dat altijd voor ogen heeft gehad.

Dit artikel verscheen eerder op Nieuwsblad Transport.nl: Geschiedenis in transportwetgeving lijkt zich steeds te herhalen

Melden van detachering: IMI-portal

Vanaf 2 februari 2022 gelden er nieuwe regels voor het detacheren van chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer over de weg. In deze blog zal ik ingaan op de toepassing van één nieuwe regel. Namelijk het melden van de detachering van een chauffeur, als hij transportopdrachten verricht in het buitenland. Deze melding wordt gedaan in IMI-portal, maar hoe gaat dat in zijn werk?

Melden van detachering: IMI-portal

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: Europese terugkeer-eis ontbeert sancties

Een nieuwe loot aan de Mobility Package stam, trad inwerking op 21 februari 2022. Het ging hierbij om nieuwe regels voor cabotage (de cooling off periode) en om de vestigingseis: de return home vehicle. Bij de terugkeereis worden extra eisen gesteld aan ondernemingen, om aan te tonen dat ze reëel in een Lidstaat zijn gevestigd. Vervoersondernemingen moeten ingevolge artikel 5 lid 1 sub b van Verordening 2020/1055, hun voertuigenpark zodanig organiseren, dat:

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: Europese terugkeer-eis ontbeert sancties

Blog in TTM: Ook bij de inspectiediensten is het lente

De lente. Het moment dat de natuur uit zijn winterslaap ontwaakt. De eerste bloemetjes laten zich zien, de dagen worden langer en de vogels vliegen weer af en aan om het mooiste nest te bouwen. Dit jaar lijkt de lente een nog grotere betekenis te hebben. Voor het eerst sinds maart 2020 zijn er geen coronamaatregelen meer en lijkt alles langzaam terug naar normaal te gaan. De restaurants en terrassen zitten vol. In de winkelstraten kan je soms over de hoofden lopen. Iedereen lijkt weer naar zijn werk te gaan en dat zien we terug in de drukte op de weg. Alles lijkt te zijn ontwaakt. Ook de inspectiediensten.

Blog in TTM: Ook bij de inspectiediensten is het lente

Vacature: advocaat-stagiair(e) of (beginnend) advocaat-medewerker

Vallenduuk Transport Advocaten is op zoek naar een advocaat-stagiair(e) of beginnend advocaat-medewerker ter uitbreiding van ons team van zes advocaten in Haarlem. Werk jij graag in een internationale omgeving, aan internationale zaken en heb je interesse in transport en logistiek? Lees dan verder.

Vacature: advocaat-stagiair(e) of (beginnend) advocaat-medewerker

Artikel op Logistiek.nl: de regels omtrent detachering in het wegtransport – deel 1

Sinds februari gelden de nieuwe detacheringsregels van de Europese Mobility Package. Maar er zijn nog veel vraagtekens, weet advocaat-partner bij Vallenduuk Transport Advocaten Michelle Vrolijk. In deze blog geeft Vrolijk aan waar de detacheringsregels vandaan komen, welke ontwikkelingen er al zijn geweest en voor welke ritten de nieuwe richtlijn van invloed is. Ook legt ze uit waarom Nederlandse transportbedrijven wél nu al de regels moeten toepassen, ondanks dat de regels nog niet zijn omgezet in nationale wetgeving.

Artikel op Logistiek.nl: de regels omtrent detachering in het wegtransport – deel 1

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: De terugkeerplicht, een wassen neus

We raken niet uitgesproken over het Mobiliteitspakket. In februari is er een tweede pakket aan maatregelen in werking treden. De nieuwe regels hebben in het bijzonder betrekking op detachering, het gebruik van de tachograaf, cabotage en de vestigingseisen, waaronder de terugkeerplicht van het voertuig. Vooral over het laatste is op dit moment veel te doen.

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: De terugkeerplicht, een wassen neus

Deze column verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: Houd regels en wetten pakketvervoer in de gaten (column)

De post- en koerierssector beleeft gouden tijden, opgestuwd door de coronapandemie. Vooral de feestdagenperiode legde de sector bepaald geen windeieren. Black Friday, Sinterklaas en Kerst hebben voor een verdubbeling van de werkzaamheden gezorgd. Het is goed nieuws voor deze bedrijven, maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Ergens zal de maximaal haalbare capaciteit worden bereikt en dan zit er, wil je door blijven groeien, niets anders op dan uit te breiden. Voertuigen zijn dan nog wel te krijgen, maar deze voertuigen dienen ook bestuurd te worden. En daar zit hem in tijden van krapte op de arbeidsmarkt de kneep.

Deze column verscheen eerder in Nieuwsblad Transport:  Houd regels en wetten pakketvervoer in de gaten (column)

Dit artikel verscheen eerder op sva.nl: ERRU-register en de verdere digitalisering van het toezicht

Met de komst van de slimme tachograaf en de veranderingen die het mobiliteitspakket [1] met zich mee brengt, konden nieuwe ontwikkelingen in het kader van de handhaving niet uitblijven. In dit artikel ga ik in op de laatste ontwikkelingen op het gebied van tachograafcontroles en wat de digitalisering van het toezicht voor transportbedrijven zal betekenen.

Dit artikel verscheen eerder op sva.nl:  ERRU-register en de verdere digitalisering van het toezicht

In Memoriam - Patrick Bobeck (1976 - 2021)

Na een kort, maar zwaar ziekbed is op 18 november 2021 plotseling uit ons midden weggenomen, onze algemeen directeur en goede vriend, Patrick Bobeck.

Onze steun gaat uit naar zijn kinderen, familie en vrienden.

Lieve Patrick, wij hopen dat je de rust en vrede hebt gevonden die je zo hebt verdiend. Jouw nagedachtenis zal binnen kantoor altijd blijven voortleven.

Met vriendelijke groet,

Het team van Vallenduuk Transport Advocaten

In Memoriam - Patrick Bobeck (1976 - 2021)

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: Levert Mobiliteitspakket 2.0 Britse toestanden op?

De arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs verbeteren en een einde maken aan de verstoring van de concurrentie in het wegvervoer. Met dat oogmerk gaf het Europees Parlement vorig jaar goedkeuring aan een pakket herziene regels: het Mobiliteitspakket. In september vorig jaar traden de eerste maatregelen in werking. Zo gold er vanaf die datum een organisatieplicht voor de werkgever om chauffeurs elke drie of vier weken naar huis terug te laten keren en werd expliciet(er) het verbod benadrukt om de normale wekelijkse rust in de cabine te houden.

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: Levert Mobiliteitspakket 2.0 Britse toestanden op?

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: ILT-inspecteur is ook maar een mens

Met de komst van de slimme tachograaf en de veranderingen door het Mobiliteitspakket konden nieuwe ontwikkelingen in het kader van de handhaving niet uitblijven. Inspectie Leef­omgeving en Transport (ILT) en haar EU-collega’s zijn verschillende systemen aan het testen voor het op afstand uitlezen van tachografen. EU-lidstaten dienen medio 2024 te beschikken over dergelijke apparatuur.

Deze blog verscheen eerder in Nieuwsblad Transport: ILT-inspecteur is ook maar een mens

Duurovereenkomsten

De opzegging van een duurovereenkomst

Een van de meest voorkomende samenwerkingen in de transportsector is toch wel de samenwerking tussen opdrachtgevers, expediteurs, verladers en vervoerders waardoor soms zeer complexe transporten in korte tijd mogelijk worden gemaakt. Vaak liggen, al dan niet bewust, aan deze samenwerking een of meerdere duurovereenkomsten ten grondslag. In de praktijk blijkt dat opzegging van een dergelijke duurovereenkomst voor beide partijen verstrekkende gevolgen kan hebben. Reden genoeg dus om hier eens dieper op in te gaan.

Duurovereenkomsten

Column in Nieuwsblad Transport: Mogelijke herziening oude boetezaken!

In meerdere opzichten was het jaar 2006 er eentje die mij bij zal blijven. Op politiek vlak was 2006 het jaar waarin Minister Verdonk de strijd om het VVD-lijsttrekkerschap verloor van Mark Rutte. Diezelfde Minister Verdonk kwam dat jaar onder vuur te liggen vanwege de kwestie Hirsi Ali, die daarna uit de Tweede Kamer vertrok. Het was het jaar waarin het kabinet-Balkenende II zou vallen.

Column in Nieuwsblad Transport: Mogelijke herziening oude boetezaken!