Strafblad voor transportondernemingen?

Strafblad voor transportondernemingen?

 

Na jarenlang onderwerp van discussie te zijn geweest, is het dan toch echt zover, het Mobility Package is een feit. Het Mobility Package vormt een omvangrijk pakket aan nieuwe regels voor de transportsector. Vermoedelijk heeft u er al het een en ander over gehoord. In deze bijdrage wordt aandacht besteed aan het Europees register van ondernemingen voor vervoer over de weg, de “European Registers of Road Transport Undertakings”.

De European Registers of Road Transport Undertakings, hierna “ERRU”, is bedoeld om nationale elektronische registers (“NER’s”) aan elkaar te koppelen met als doel om informatie tussen lidstaten uit te wisselen, bijvoorbeeld ten behoeve van wegcontroles. Dit idee is overigens niet nieuw. Nederland had al in 2013 de ERRU moeten toepassen. Met het Mobility Package wordt hier opnieuw aandacht aan besteed. Zoals het er nu naar uitziet zal de wetgeving inzake de ERRU in Nederland omstreeks januari 2021 worden geïmplementeerd.

In de ERRU worden geconstateerde belangrijke, heel belangrijke en de meest zware inbreuken worden opgenomen. Te denken valt aan overtredingen met betrekking tot de arbeidstijd, de rij- en rusttijden, overtredingen met betrekking tot de tachograaf, overbelading en afmetingen, etc.

De bedoeling is dat controlerende instanties, in welk Europees land dan ook, toegang hebben tot het register en kennis kunnen nemen van de geconstateerde overtredingen, ongeacht in welk Europees land de vervoerder is gevestigd. Door de uitwisseling van informatie en het koppelen van nationale risicoclassificatiesystemen kunnen de controlerende instanties van de lidstaten vervolgens gerichtere weg- of bedrijfscontroles uitvoeren.

Daarnaast kan het register ook worden ingezet om de betrouwbaarheidseis van de transportonderneming en/of de transportmanager te controleren en kunnen de opgenomen overtredingen in de ERRU reden zijn voor onderzoek, of zelfs leiden tot intrekking van de vergunning.

Met het Mobility Package wordt de transportsector dus niet alleen geconfronteerd met een pakket aan nieuwe regels. Met het uitwisselen van informatie en het opnemen van overtredingen in een voor de lidstaten toegankelijk register lijkt de transportsector zich namelijk ook op te moeten maken voor de komst van een nieuw soort internationaal strafblad voor transportondernemingen. Deze ontwikkeling kan in ieder geval potentieel verstrekkende gevolgen hebben.

Heeft u naar aanleiding van het voorgaande vragen, of wilt u meer weten over het Mobility Package? Neemt u gerust contact op.

 

Rémy Betgen