Legal partner in transport en logistiek
mrigendra-chauhan-x0tEfA567gY-unsplash.jpg

CMR en ladingaansprakelijkheid

De meest in het oog springende verplichtingen van de vervoerder zijn dat hij de lading – zoals afgesproken – op tijd en in goede staat aflevert. Ingeval de vervoerder hieraan niet voldoet, dan kan die aansprakelijk worden gesteld voor vertragingsschade en/of ladingschade. Voor de vraag in hoeverre een vervoerder aansprakelijk is dient dikwijls aansluiting te worden gezocht bij het CMR-verdrag. Niet alleen reguleert het CMR-verdrag de aansprakelijkheid van de vervoerder, ook bepaalt het op welke wijze andere ladingbelanghebbenden hun schade kunnen vorderen. Op binnenlands transport waarop het CMR-verdrag niet van toepassing is verklaard, is het nationale recht regelgevend (boek 8 BW). In aanvulling hierop gelden vaak de Algemene Vervoerscondities (AVC).

Bij een (inter)nationale transportopdrachten zijn doorgaans uiteenlopende partijen betrokken die eventueel rechten jegens elkaar kunnen uitoefenen indien het tijdens de uitvoering van het vervoer is misgegaan. Ook gebeurt het dan geregeld dat een hoofdvervoerder een ondervervoerder aanspreekt voor schade. Daarnaast lopen expediteurs het risico te worden aangesproken als vervoerder met vestrekkende financiële gevolgen. Voor alle betrokkenen in de vervoersketen geldt dat zij snel en adequaat moeten handelen bij het ontstaan schade. De advocaten van Vallenduuk adviseren en procederen inmiddels 25 jaar op dit specialistische rechtsgebied. Zij doen dit zowel voor vervoerders als overige logistieke dienstverleners. Hierbij valt te denken aan kwesties over:

  •  ladingsschade door een verkeersongeval;

  • vertragingsschade door te laat geleverde zendingen;

  • schade door de aflevering van verkeerde goederen;

  • schade door de aflevering van beschadigde goederen;

  • het nemen van regres op ondervervoerders;

  • het uitoefenen van een pand- of retentierecht;

  • schade door ladingdiefstallen;

  • het claimen van schade door of bij verzekeraars.

Problemen met verzekeringsmaatschappijen ontstaan tot slot vaak wanneer een lading met waardevolle goederen is gestolen. De ladingbelanghebbende heeft deze hoogwaardige goederen tenslotte vrijwel altijd verzekerd. Deze verzekeringsmaatschappij neemt vervolgens regres op de schadeveroorzakende (onder)vervoerders. Daarnaast kan de vervoerder of logistieke dienstverlener zelf ook zijn verzekerd voor het vervoer en die verzekeraar niet uitkeert.  Voor advies over uw polis of het optreden in een procedure over ladingaansprakelijkheid bent u bij ons in goede handen.